זוכרים את שברולט טראקס? אז תשכחו את כל מה שידעתם עליו. שברולט ערבבה מחדש את חפיסת הקלפים ושלפה רכב אחר. במקום רכב פנאי קטן שהתחרה בכלים דוגמת סיאט ארונה, טראקס החדש הוא רכב פנאי גדול הרבה יותר שמתחרה במאזדה CX-30, טויוטה C-HR ושות'. זה הבדל גודל משמעותי שמעכשיו הופך את טראקס לחלופה משפחתית. מה שלא היה בעבר.

רגע לפני שנצלול לפרטי ומסקנות השימושיות של הדגם החדש, ניזכר בדגם הקודם. טראקס הוצג לראשונה ב-2013 וגם עלה לארץ באותה שנה. בכך הצליח להקדים כמה מתחרים שכיום בולטים אבל אז היו רק בשלבי סקיצה ראשונית. חיים ארוכים חי הטראקס, ארוכים מהצפוי, וזה הקשה עליו על רצפת אולם המכירות. הקושי הזה והמתחרים המודרניים ממנו שהציפו את השוק, גרמו ל-GM להרים ידיים, וב-2021 הופסק ייצור טראקס, ללא הצגת יורש.

קאט שנתיים קדימה, וטראקס חוזר בדור חדש, שני במספר, שאפילו מגיע אלינו בזריזות מפתיעה – כמעט במקביל לשיווק בארה"ב (המכירות בסין החלו לפני ארה"ב). הכל בו חדש, פלטפורמה, יחידות כוח, ופריטים נוספים אותם הוא חולק עם טריילבלייזר שמציע ממדים קטנים במעט ולכן גם פונה לקהל יעד מעט שונה. גם המחיר שונה, וטריילבלייזר הקטן יותר, במפתיע גם יקר יותר מטראקס. כך גם בארה"ב.

שברולט טראקס
צילום: יואל שורץ

נשים לרגע את טריילבלייזר בצד, נחזור אליו בסיכום, ונתמקד בחתן השמחה החדש, טראקס, שלישראל מגיע רק בחבילת RS שכמו בדגמים אחרים של שברולט, משמעותה סממנים ספורטיביים. במקרה של טראקס מדובר על הדגשים אדומים וחישוקים מוגדלים. בחו"ל שברולט גם מציעה חבילות נוספות: חבילת 'אקטיב' בעלת קו עיצוב קשוח וקישוטי שטח, וחבילות LS ו-LT בעלות מראה "רגיל".

למבחן לקחנו את רמת גימור RS2, הגבוהה מבין שתי רמות הגימור המשווקות כאן, שעולה 155,000 שקלים. זו כוללת תאורת לד קדמית, חישוקי "18, צג מולטימדיה משודרג בגודל "11, מחוונים מוקרנים ("8), ריפוד דמוי עור, מפתח חכם, הנעה מרחוק, בקרת אקלים, חימום מושבים קדמיים, וכיסוי לתא מטען. רכב המבחן כלל גם חלון שמש חשמלי שמגיע (בתוספת 5,700 שקלים) כחבילה ביחד עם טעינה אלחוטית לנייד.

מפרט הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת "שטח מת", התרעת תנועה חוצה מאוחר, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה אדפטיבית והתרעת שכחת ילדים במושב האחורי. בינתיים טרם פורסם מבחן ריסוק פומבי כלשהו לטראקס החדש.

שברולט טראקס 2023 חלק אחורי
צילום: יואל שורץ
 

עיצוב

ביחס לטראקס הקודם, זה החדש גדול משמעותית עם תוספות של 28 ס"מ לאורך הכללי, 4 ס"מ לרוחב, ו-15 ס"מ מאוד משמעותיים לבסיס הגלגלים. רק הגובה ירד, ובאופן ניכר, ב-10 ס"מ כדי להעניק לטראקס את המראה הספורטיבי המתבקש. כזה שנוצר מיציבה רחבה וגובה נמוך (יחסית).

העיצוב דומה לזה של שברולט בלייזר, האח הגדול-גדול, וזה מצוין, כי שניהם פשוט נראים נהדר. כך שגם בטראקס החרטום גבוה, הפנסים צרים וממשיכים את הגריל המפצל (שברבות השנים הפך להיות אחד מסמלי שברולט), וקו הפרופיל מתהדק כלפי מעלה עד ליצירת חיתוך עם קו הגג של המכונית. בדיוק מה שצריך כדי לגרום לך להפנות אחריו מבט.

שברולט טראקס 2023 עיצוב
צילום: יואל שורץ
 

תא נוסעים

בפנים ממשיך המראה המיוחד, עם דשבורד שופע פאזות שנשבר עיצובית בפתחי האוורור העגולים בצדדים שגם מקבלים נגיעות צבע אדומות. במרכז בולטים צמד מסכים (לוח מחוונים ומולטימדיה) שנראה שנוצרו ממקשה אחת, ומשרים על הסביבה את ההילה המודרנית המתבקשת. המראה מוצלח, ובקו החדש של GM באופן כללי, אבל איכות החומרים פשוט, פשוטה מידי וקשיחה שלא לצורך. זה פחות נורא כשמדובר על פלסטיק רחוק מטווח האצבעות, אבל בהחלט משמעותי כשזה נוגע למשענת היד בדלתות.

שברולט טראקס 2023 הגה ומסך מולטימדיה
צילום: יואל שורץ

תפעול המערכות השונות טוב למדי, עם כפתור ווליום חיצוני נוח לשימוש, מולטימדיה עם מיני קיצורי דרך יעילים שאפילו כוללים תפריט בקרת אקלים, למרות שלזה יש פקדים פיזיים נגישים יותר. אבל יש כמה פיקשושים כמו תפעול מחשב הדרך שמעט מסורבל, או חיוויים בלוח המחוונים שחלקם לא נראים מספיק טוב באור יום.

שברולט טראקס 2023 סביבת נהג
צילום: יואל שורץ

שלא במפתיע ולאור הממדים שגדלו משמעותית, המרחב בפנים מצוין, וטראקס החדש בהחלט יכול לראות את עצמו בתוך סגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. תנוחת הנהיגה גבוהה – לא מידי – והמושב עצמו נוח מאוד בנסיעות ארוכות על אף שאינו מציע הקשחה לכרית הגב. כניסה לאחור דורשת הנפת רגל קלה מעל הקורה ושם הרגל גם פוגשת בשטיח שמחסיר שיניים שינעצו אותו ברצפה. אבל יש שפע של מקום לכל כיוון, וגם שם המושבים נוחים. לרווחת היושבים צמד שקעי USB, אבל אין פתחי מיזוג וחבל.

שברולט טראקס 2023 תא נוסעים מאחור
צילום: יואל שורץ

תא המטען גדול. אין נתון נפח רשמי לפי התקן האירופאי וזה שנהוג אצלנו, כי הרכב לא נמכר באירופה. מה שיש זה הנתון האמריקני שנוקב במספר 725 ליטר, אבל זה בגלל שהנפח נמדד עד הגג ולא עד קו הכיסוי. בכל מקרה, תא המטען מציע ממדים טובים, מאפשר רצפה שטוחה בהשכבת המושבים וגם כולל גלגל חלופי. מה שחסר זה שקע 12V ומיני אמצעי עיגון וקשירות שיהפכו אותו לשימושי עוד יותר.

שברולט טראקס 2023 תא מטען
צילום: יואל שורץ
 

ביצועים וצריכת דלק

כבר שנים שאמריקה מתכווצת, וכאן יש לנו עוד דוגמה מוצלחת לכך, עם מנוע 3 צילינדרים בנפח צנוע של 1.2 ל', ונתוני כוח נאים: הספק של 139 כ"ס ומומנט של 22.4 קג"מ. אלה מספקים כל צורך הגיוני סביר ומעבר לכך. התאוצה מהמקום מידית וצבירת המהירות בעקיפה טובה גם כן, כל עוד הדרישות הם בצד השפוי של הסקאלה. בנוסף המנוע שקט מאוד גם בסרק וגם במאמץ.

התיבה היא אוטומטית עם שישה הילוכים, היא חלקה ויעילה, אבל כשנדרשת עקיפה זריזה, היא לפעמים הססנית בהורדת הילוכים. לא הצלחתי למצוא לכך עקביות. וכנהוג בדגמי GM, התפעול הידני של התיבה נועד למצבי גרירה ולא לשיפור קצב ההתקדמות. התפעול עצמו לא נוח, גם לא בגרירה, ואם אתם לא גוררים, בדרך כלל גם מיותר להשתמש בו.

שברולט טראקס 2023 ביצועים וצריכת דלק
צילום: יואל שורץ

צריכת הדלק פחות טובה ממה שניתן היה לצפות מרכב עם מנוע צנוע. ביום המבחן שכלל תאוצות תכופות, וקצב גבוה מהסביר נמדד נתון של 10.8 ק"מ לליטר. ביום נהיגה נוסף שהיה רגוע בהרבה, התייצב הנתון על 13.2 ק"מ לליטר.
 

נוחות והתנהגות

טראקס מכוון לעשות מספרים באמריקה, סין ודרום קוריאה. וככזה כיול המתלים יחסית רך להענקת נוחות מרבית על כבישים איכותיים. התוצאה סה"כ טובה גם על תלאים ארץ-ישראליים, ובכל מהירות שלל השיבושים השונים נספגים כראוי, ונחסכים מישבני הנוסעים. כן הרכות הזו מלווה בחוסר ריסון מסוים, אבל גם אז, זה לא באופן מוגזם ולא כזה שהופך את המצב ללא נוח. יחד עם בידוד מצוין של רעשי המנוע, בידוד סביר ודומה למקובל בקבוצה של רחשי הרוח והכביש, ויחד עם המושבים הטובים שהוזכרו קודם, יוצא שטראקס נאמן למוצאו כשייט אוטוסטרדות אמיתי.

שברולט טראקס 2023 התנהגות
צילום: יואל שורץ

הרכות הזו מלווה אותנו גם בהמשך. גם בנסיעת שבילים, שם היא מאפשרת התקדמות נוחה גם כשהאספלט נגמר, וגם כשחוזרים לכביש, ומתמרנים בין כמה פניות מהירות. שם הרכות ממש לא נחוצה וגורמת לרכינת גוף מורגשת. ועדיין אפשר לתפור איתו סדרת פניות בקצב גבוה. אפילו גבוה מאוד, בעיקר כי הצמיגים השמנמנים מציעים אחיזה מעולה, והבלמים טובים.
 

סיכום

הדור השני של שברולט טראקס שונה לגמרי מקודמו, וטוב ממנו בכל היבט. נכון שצריכת הדלק יכולה להיות טובה יותר, ושאיכות החומרים נעימה יותר, אבל החבילה הכוללת מוצלחת. הוא מרווח, בעל תא מטען גדול ושימושי, מאובזר, נוח, ומספיק זריז בין רמזורים או בתוואי טיולים. חלופה משפחתית פרקטית אמיתי, וזה הסיפור.

שברולט טראקס 2023 סמל
צילום: יואל שורץ

שברולט שינתה אסטרטגיה לפני כמה שנים כשהודיעה על ויתור ייצור מכוניות סדאן והתמקדות בקרוסאוברים. כמו שאר המתחרים גם שברולט מרצפת את תחום הפנאי במגוון רחב של דגמים בפערי גודל קטנים כשהבידול נעשה עיצובית. ראו למשל את קורולה, קורולה קרוס, C-HR וראב 4. באין משפחתית סדאנית, טראקס נועד לגשר על המשבצת הזו ולהשאיר לטריילבלייזר את זירת הפנאי המובהקת. מכאן גם פער המחיר ביניהם, שבמבט ראשון נראה לא הגיוני.

בסידור שכזה, טראקס יוצא נשכר. כי הוא מגיע במחיר הדומה יותר לזה של משפחתית סדאנית, במעטפת מתוחכמת של קרוסובר נחשק. מכאן כוחו ומכאן הפוטנציאל להיות להיט.

שברולט טראקס 2023 סיכום מבחן דרכים
צילום: יואל שורץ